Pályázati és Tudáshasznosítási Igazgatóság

Nyílt, online tanfolyamok kidolgozása szociális érzelmi készségek fejlesztésére

Az innovatív OPENSEL projekt keretében az Óbudai Egyetem vezetésével a magyar, holland és máltai partnerek három Massive Open Online tanfolyam (MOOC) létrehozását vállalják elsősorban felsőoktatási hallgatók számára, akik az alábbi témákban sajátíthatnak el a foglalkoztathatóság szempontjából rendkívül fontos képességeket: prezentációs, csapatmunka és stressz kezelői képességek. Ezek közül az első, prezentációs képességeket célzó MOOC kidolgozása már meg is kezdődött.

Ahogy a gépek minél több területen, egyre sokfélébb feladatokat képesek elvégezni, úgy az embereknek egyre inkább arra kell törekedniük, hogy azokat a képességeiket fejlesszék, melyekkel csakis az emberek rendelkeznek, úgy, mint szociális érzelmi képességek vagy kreativitás. Jelenleg is nagyra értékelik a munkáltatók ezeket a készségeket, és a jövőbeni munkaerőpiacon méginkább növekedni fog a szociális érzelmi képességek fontossága. A legalkalmasabb felvételiző megtalálása érdekében a motiváció egy előadás megtartására, jó kommunikációs készség, a csapatban való együttműködés és munkavégzés képessége, a rugalmasság / alkalmazkodóképesség gyakran szerepel, mint felvételi követelmény a munkaerőpiacon. A magas szintű speciális műszaki ismereteket igénylő munkahelyek kivételével a munkáltatók gyakran inkább a pozitív hozzáállás és a szociális készségek jelenlétére koncentrálnak, mivel ezeket kevésbé oktatható képességeknek tekintik, valamint a munkaadóknak nincs lehetőségük e képességek fejlesztésére.

A 2019-1-HU01-KA203-060971 azonosítószámú OPENSEL projekt mind a képzési szakaszban, mind pedig a munkaerőpiacon is kielégíti a valós igényeket. A szociális készségekre való oktatáson keresztül bővül a partnerek képzési portfóliója, a hallgatók hasznos és értékes ismeretekre tesznek szert, és a vállalatok szélesebb kompetenciájú alkalmazottakat képesek foglalkoztatni. Ezek a kompetenciák nemcsak a vállalati környezetben alkalmazhatók - úgy, mint a stresszkezelés esetén is – hanem például a nagyobb egyensúly megteremtésére, majd biztosítására a munka és a családi élet között. A fejlesztés hosszú távú hatása, hogy a projektben kidolgozott tananyagok szerves részét képezzék az oktatásnak minden szinten, és ez hozzájárul majd a hallgatók magasabb szintű foglalkoztathatóságához is.